Direktlänk till inlägg 15 april 2010

Mänsklig kontakt - ett minne blott?

Av Helene - 15 april 2010 11:03

Nog för att jag går omkring i ett lyckorus men det finns alltid saker och företeelser som förmörknar ens glädje. Nytt arbete betyder att praktiska saker ska ordnas, som t ex att meddela arbetsgivaren vilket konto du vill ha din lön insatt på och i samma veva bifoga en skattsedel. Surfade därför in på "The Swedish Tax Office webpage" för att beställa hem sagda lilla skattsedel. Tjena!!  Redan efter ett par minuter var jag nära att bryta ihop. Det fanns en driljon val att göra för att beställa diverse blanketter, meddela inkomständring, begära utdrag ur folkbokföringen etc, etc men helt utan någon mänsklig kontakt. Det fanns diverse olika telefonnummer vilka testades. Resultat; en automatisk telefonsvarare som lät ungefär så här;


"- Välkommen till myndigheten utan mänsklig kontakt. Vill du få en meny uppläst med de val du kan göra, vänligen tryck 1 följt av fyrkant".


Gjorde så och här började "skämtet".


"- För blankett si och så, tryck 1190 följt av fyrkant, för blankett si och så tryck 1265 följt av fyrkant, för blankett si och så, tryck 5877 följt av fyrkant."


Och så fortsatte det i all evinnerlighet. Jag skojar inte om jag säger att ett trettiotal, kanske fyrtiotal val med tillhörande fyrsiffrig kod lästes upp medans jag satt och funderade på varför jag inte hade hämtat papper och penna innan. Varför ett fyrsiffrigt nummer. Varför???


Gav upp detta då det verkade som om jag ringt helt fel telefonnummer. Kikade runt lite och såg att det visst gick bra att beställa min lilla skattsedel via ett web-baserat formulär. Stötte direkt på patrull. E-legitimation skulle man ha. Ja, sånt fixar man ju lätt om man betalar räkningarna via internetbank och legitimerar sig via sin lilla bankdosa. Då går det alldeles utmärkt att också via internetbanken, beställa E-legitimation. Synd då att min bankdosa tvärdog för tre dagar sedan, totalt "out of battery". Ringde banken men att skicka en ny dosa ville de inte. "- Uppsök ditt närmsta bankkontor så får du hjälp", var svaret.


Gav därför upp med att försöka beställa min lilla skattsedel den vägen och började återigen söka efter ett telefonnummer som skulle leda till en mänsklig kontakt. Tror ni jag fann detta? Svar; UP MY A*S!!


Nåväl, ett sista telefonnummer att testa och fick än en gång lyssna på;


" - Välkommen till myndigheten utan mänsklig kontakt......"


Denna gång var det dock rätt och ett fåtal menyval lästes upp med "- Vill du beställa en A-skattsedel, vänligen tryck in 1 följt av stjärna. Tryck in ditt personnummer följt av fyrkant."


Vid det här laget var jag så arg, frusterad och stressad att jag lyckades trycka in fel personnummer tre gånger innan det blev rätt. Då återkom den automatiska rösten som sa;


" - Tack för din beställning. Den beställda blanketten kommer att skickas till den adress som personnumret finns registrerat på i folkbokföringen."


VAAA? Ingenting som bekräftar att personumret är kopplat till mig med mitt namn eller att det faktiskt var en skattsedel jag beställde utan man får helt enkelt lita på att det blir rätt. Kikade vidare på websidan och såg att "Myndigheten utan mänsklig kontakt" vill ha 7 dagar på sig att göra detta. Så om 7 dagar vet jag om jag lyckades få till min beställning av en liten skattsedel eller om jag måste gå igenom samma process igen.


Detta, ja detta mina kära och nära, det skrämmer mig. Vart är vi på väg? Vi talar om att minska kostnader och ledtider. Men tänk på våra barn och barnbarn som ännu inte uppnått en ålder som innefattar kontakt med ovan nämnda myndighet (eller vilken annan myndighet som helst). Det skrämmer mig att mina barn och eventuella barnbarn aldrig någonsin kommer att behöva harkla sig, slå ett telefonnummer till en statlig myndighet och på korrekt svenska framföra sitt ärende och säga;


" - Goddag. Mitt namn är si och så. Jag kontaktar Er med anledning av...." osv.


Vad är nästa steg? Arbetsintervjuver via telefonen;


" - Är du en positiv, drivande person med servicekänsla? Var god tryck 2 följt av fyrkant."


Jag är faktiskt tacksam över att mina mor- och farföräldrar slipper uppleva detta.   

 
 
Ingrid

Ingrid

15 april 2010 14:31

Samtidigt som jag skrattar högt åt din dråpliga beskrivning får jag en klump i magen... för jag känner precis som du.
Varför måste vi numera alltid förlita oss på automatisk teknik?
Det känns litegrann som om bara för att en funktion är uppfunnen så måste vi använda den, istället för att faktiskt tänka efter lite...
" Är det här en bra lösning? Fungerar det? Är det trevligt och tillmötesgående?"

Jag vill inte att mina föräldrar ska behöva prata med datorröster och tvingas knappa sig fram...och ingen annan heller för den delen.
Undra på att arbetslösheten är så stor som nu. Kontorister och sekreterare som förr svarade i telefonen är ersatta med programvara.....

http://igurt.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Helene

15 april 2010 15:55

Exakt! Exakt, exakt, exakt! You are spot on it little I! Jag vill inte att någon - vare sig en dam på 86 år eller en nykläckt 20-åring - ska behöva gå igenom ovanstående. Jag vill inte att nu gamla människor ska "tvingas in" i en teknik som för de är så främmande med tanke på deras uppfostran och jag vill INTE att mina två barn, inte ska kunna göra något så simpelt (men så grundläggande), som att kunna ringa upp en myndighet och presenterera sig och framföra sitt ärende. Det är som sagt var grundläggande i en persons uppfostran och i dess utveckling att klara av en sådan sak.

Och JA, arbetslöshetssiffrorna lär inte se ljusare ut om detta fortsätter.

Åh, jag blir så arg.

Helene - kanske en bakåtsträvare men det står jag för i så fall.

 
Ingrid

Ingrid

15 april 2010 16:42

Nej, vi är inte bakåtsträvare - vi är bevarare av sunt förnuft! (en bristvara numera...)

Pss, jag hittade ett par roliga saker i min dator under vårstädningen som du kanske kan finna intressanta. Hittar dock inte din mail..
Maila mig på ingrid.sigfridsson(a)gmail.com så skickar jag dom till dig.

http://igurt.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helene - 18 juni 2010 20:04

Hinner inte med bloggen just nu. Vacklar ur sängen i ottan, fixar mig inför arbetsdagen, sticker hemifrån vid 06.45 *piiip*. Äntrar kontoret, arbetar hårt och intensivt men med ett leende på läpparna. Vacklar hem vid 5-snåret, äter, roar mig med dive...

Av Helene - 6 juni 2010 13:53


Sköna söndag! Sambon är åter igen på kurs. Jag och yngsta sonen tog en promenad till affären. Jag lyssnade på musik via mobilen och tog några danssteg på vägen. Sonen låtsades som om han inte kände mig.    Skön och härlig har helgen verkligen va...

Av Helene - 28 maj 2010 18:44


Jag är fullständigt galen i brittisk och Irländsk film och tänkte tipsa om 5 filmer  som jag tycker att man ska se. Först ut och på plats 5 är filmen "Withnail & I" från 1987 med Richard E Grant och Paul McGann i huvudrollerna som de två arbetsl...

Av Helene - 15 maj 2010 14:58

Vilken vecka! Har drabbats av en inflammation i en ankel/vrist och har därför varit tvungen att plocka fram mina gamla kryck-käppar för att klara av att ta mig fram. Smärtan är olidlig och jag kan - trots käpparna - bara gå med små, små myrsteg. Det ...

Av Helene - 8 maj 2010 13:50

Oj vad dagarna ramlar på. Bloggen hinns inte med och lite trötter är jag allt av allt nytt men lycklig, glad och nöjd. I mitt tidigare inlägg skrev jag om lilla M, en liten vovve som får följa med min arbetskamrat till jobbet ett par dagar i veckan. ...

Skapa flashcards